سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳


برگزاري مراسم وصلت يك كدام از اتفاقات خوشايند و ياد انگيز براي هر شخصي است . البته همين رخداد خوشايند , اكنون به يك واقعه پراسترس و پرتنش تبديل شده‌است . بيراه نيست در شرايطي‌كه بگوييم كه هزينه ها و چگونگي برگزاري اين مراسم گاه به يكي سختي ها تزويج تبديل ميشود يا اين كه آغاز معاش مشترك را به تأخير مي اندازد . بدين ترتيب يك مسئله فرعي و كناره اي جاي خويش را به اصل داده و ترك آن با وجود سنت هايي كه در حوزه وصلت ريشه دوانده است , نا ممكن به حيث مي‌رسد .

با اين همگي مي باشند همسراني كه مراسم وصلت خويش را در كمال آساني برگزار مي نمايند . به حقيقت چه طور مي توان توشه سنگين وزن مراسم تزويج را از نامزدي , سفره عقد , خريد براي عروس و داماد , برگزاري مراسم در سالن عروسي , عكاسي و فيلمبرداري گرفته تا آن چه طي ساليان طولاني به آن بيشتر شده‌است , از روي دوش جوان ها برداشت؟ احتمالا جواب بدين سوال طاقت فرسا باشد البته در‌اين مقاله عملكرد كرده ايم , به قسمتي از اين پرسش جواب دهيم .

برگزاري مراسم تزويج
هنگامي مي‌توانيم مراسم تزويج را به صورت منطقي و درست برگزار كنيم كه در فراگيري فلسفه وصلت به جوان ها پيروز كار كرده باشيم . مي بايست دقت كرد كه درصورتي كه نتوانيم پديده اي را از مبنا به صحت تبيين كنيم , در پرداختن به مساله جانبي آن هم نمي توانيم به نيكي كار كنيم . بدين ترتيب واضح است كه هنگامي جوان ها از وصلت شعور صحيحي ندارند , در رابطه برگزاري مراسم تزويج نيز فهم و منطق صدق نخواهند داشت ; متأسفانه گهگاه مشهود است كه برگزاري مراسم عروسي خويش به اصل تبديل مي گردد و ذهن جوان ها و خانواده ها را مالامال مي نمايد . در چنين قوانيني از جواناني كه فلسفه وصلت را نمي دانند , نمي‌توان انتظار داشت كه در رابطه مراسم و مناسك تزويج بينش صدق داشته باشند .

پزشك غلامرضا حسني درميان جامعه شناس و عضو هيئت علمي كالج فردوسي شهر مشهد مقدس بابيان اين مقاله به خراسان مي گويد : فهم و شعور فلسفه تزويج نيازمند يادگرفتن در رابطه عوارض تزويج و ماهيت آن است . وصلت يك قدم بزرگ براي پرورش و بزرگ شخصيت و جنبش در راستاي تكامل انساني است . شخص با تزويج تحت عنوان يك دستور شيخ مي‌تواند به رشد روح و بلندمرتبه دادن جنبه هاي انساني خويش بپردازد . صحيح به همين علت است كه در اسلام امري مقدس شناخته شده‌است و نيمي از آيين شخص با آن بدون نقص ميگردد .

حتما بخوانيد : توضيحاتي در رابطه دوران عقد طولاني


همينطور نهايت وصلت , تربيت و رويش نسل منزه و با تقوا است . شخص بعد از وصلت از منيت هاي خويش دست مي‌شويد و بجهت داشتن انگيزه غايي , شخصيتي والاتر و پرورش يافته خيس مي‌يابد . البته متأسفانه در جامعه كنوني حالت به نحوي است كه انجام مراسم تزويج , آن را به كلي از اصل خويش بدور نموده است و از آن جا كه در رابطه انگيزه تزويج آموزشي به جوان ها نداده ايم برگزاري مراسم عروسي نيز زير تأثير قرار گرفته است . نكته اين جاست كه بخش اعظمي از زخم هايي كه بعد ها ارگان خانواده را زير تأثير قرار مي‌دهد , از همين جا شروع ميشود . چون تبعات اقتصادي يك وصلت بر خانواده ها چنان سنگيني مي نمايد كه آن‌ها را بامشكلات متعددي مواجه توليد ميكند . اين در حالي است كه خانواده يك ارگان اجتماعي است خير اقتصادي و تزويج يك گذر معرفت شناختي به جهت كمال است خير پلكان پيشرفت چهت نيل به ماديات .

عوارض تجمل گرايي در مراسم وصلت
به گفته عضو شوراي علمي برنامه جامع خانواده استوار , عواملي همچون جامعه پذيري معيوب , برنده شدن قيمت هاي دنيوي در اعتبار سنجي معاش اجتماعي , پيدايش رخنه‌ نسلي , توليد سبك هاي نو معاش , تغيير‌و تحول نگرش در رابطه مضمون‌ معاش , ضعف در دنيا بيني نسلي , گرفتار شدن در روزمرگي , ديده و همچشمي و رقابت هاي كاذب , كاهش مسئوليت پذيري و كاهش عقلانيت از مهم‌ترين عارضه ها گرايش افراطي به برگزاري مراسم مجلل عروسي است كه بخش بيشتر اي از آن به دليل تغييرات اجتماعي ناشي از سپري شدن زمان گذار در جامعه كشور ايران صورت گرفته است .

باغ و تالار عروسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.